Langkau ke kandungan utama

Ketam masak merah

Hohoho...tajuk dan gambar mmg untuk org mengidam..tp sory laa ye,sume dah masuk perut..hehehehe

Ari isnin aritu punya lauk ni...tak sempat nak update...bukan bz sangat pun..malas je sket..heheh...tgk ketam agak menarik dipasar,terus sambar sekilo...takyah tanye laa brape ringgit...sure la mahal kan?hehehe...3ekor je sekilo tau..bapak besar nye..hohoho...balik petang,terus masak...yumm...

Cara masaknye simple aje..ni laa ketam masak merah paling simple yang aku blajar(padahal blajar dengan mak mentua je)...blend 8 biji bawang merah dan 5 ulas bawang putih sampai lumat...tumiskan hingga bawang masak / nmpak kkuningan sket(kalau nak cantik,guna banyak sket minyak) pastu masukkan 5sudu lada lumat...masak hingga naik minyak...masukkan air asam jawa(secukup rasa) dan gula(juga secukupnya)...masak smpai mendidih...lebihkan sket air pun takpe...pastu masuk ketam(yang dah siap basuh dan potong)...biarkan masak dan sedikit kering...kacau sesekali...rasa lah...biasa ketam ni dah masin,kalau kurang masin,bleh lah tambah garam...kalo kurang manis,tambah gula...dah agak kering bleh lah tutup...siappp...

P/s : bukan tkat cik hubby makan tambah nasi,eryna pun menambah2...hehehehe....

Ulasan

cksabihah berkata…
hihihi...hingga jilat jari...nnt angah balik terus beli ketam ye..yum yum

Catatan popular daripada blog ini

BEN ASHAARI AJAK TUKAR LINK

saje laa..arini aku free sket..esok pun mcm free jugak…byk waktu free aku lately…sbnrnye aku menunggu minggu depan yang dah sah2 keje menimbun…jd, ape laa salahnye aku join segmen2 mr Ben nih…dah lama tak join jom2 tukar link…aku akan sediakan satu bahagian di sisi blog ni untuk letak link korang…^_^ nak join?? klik sini http://www.benashaari.com/2011/06/segmen-tukar-sama-suka-lagi.html

Mengandungkah Aku??

Hari ini cukup 65 hari sejak dari period terakhir Bee...macam-macam tanda dah rasa ni..mual-mual, pening kepala, selalu mengantuk, penat, perut rasa kembung, selalu lapar dan paling ketara ada rasa something yang bergerak dalam perut..mengandungkah aku?? Mula-mula jom kita check tanda-tanda awal kehamilan 1. Kelewatan Haid Memang dah lewat sangat ni..sepatutnya bee dua kali period dah..dan memang rasa ketara sebab bee tak pernah miss period 2. Loya dan muntah Loya tu ada..mmg rasa selalu...ish bleh kata dalam mulut ni terasa macam air liur tu penuh selalu..tapi muntah tu baru sekali laa sepanjang 65 hari kelewatan period ni 3. Sakit dan tegang buah dada Yang ni bee rasa pada mula-mula lewat period haritu...lewat dalam seminggu dua..mmg rasa tak selesa sangat...tapi sekarang mmg dah tak rasa dah 4. Berasa letih dan mengantuk Ni memang selalu rasa...kadang-kadang kat ofis tu tido je waktu tengahari..lepas tu mula lah rasa lapar bila tak makan tengahari kan..hihihi ...

GEGAR 1 RIBU BLOG APRIL BERMULA

lama dah tak join…lama2 skali apa salahnye kan??^_^