Sep 22, 2014

Pemeriksaan kesihatan dan cara terbaik untuk...

Semalam ada pemeriksaan kesihatan dan derma darah kat ofis ni...so, konon-konon jela nak derma darah (padahal akulah paling penakut dengan jarum tu)..

Selamba dan bestnya aku ke kaunter pendaftaran, ditanya satu persatu soalan dan satu persatu jugaklah bee jawab...punyelah berhati-hati nak jawab tu sebab bimbang tak lepas nak derma darah...ye lah, time2 rasa NAK derma ni lah kene derma kan??

Akhirnya bee kene akur tak boleh derma disebabkan bee berbekam 3minggu lepas...nak kate lega, lega laa jugak tp tetap frust sebab tak dpt nak derma kan...ingat tak iklan kat tv yang pasal derma darah ni, iklan tu betul2 memberi kesan pada bee...terasa sgt sebab bee tak pernah derma darah...takpe lah..belum ada rezeki nak derma lagi kan?

So, bee pun sekadar buat pemeriksaan kesihatan...alhamdulillah bacaan gula dalam darah ketika tu (jam 10.30pagi) dalam keadaan sudah makan pagi adalah 5.2. Alhamdulillah normal dan sgt baik bacaan tu..sebabnya nurse tu ckp, biasanya kalo belum makan kita nak bawah 6..so, result bee bawah 6 selepas makan...yeay!!

Check pulak tekanan darah...bacaan nya juga normal...113/77 alhamdulillah....sekarang tiba masa nak check samada bee ada masalah tekanan / stress ke tak...hahaha...mcm nak gelak pun ada sbb bee selalunya gelak je kejenya...tp takpelah..dah procedurnye kan?? Keputusan tu pun alhamdulillah semuanya sihat dan normal...(nasib baik..kalo tak, tak pasal2 kene g kaunseling...hikhikhik)

Tiba masa yang ditunggu2..pengiraan BMI...muahahaha....yang ni, tak payah check pun bee dh tau BMI bee melepasi paras normal...jd abnormal laa kan?hahahaha...nak tau jugak ke?? Malu nak bgtau tapi takpe laa...just a sharing kan...BMI bee 29...hahahaha...

So, kene lah dengar sket ceramah pemakanan dan kesihatan sekejap...ni lah bee nal cerita ni...pasal how kita nak makan sambil jaga badan dan macamane nak exercise tanpa perlu keluar dari rumah!!!

En Sabri (kaunselor kesihatan) cakap

1. Makan perlu bergilir dan kerap..mcmane?? Makan pagi pkul 7-8, perlu makan full meal...maksudnya kalo nasi secawan, atau roti 2keping atau biskut 6keping...air biarlah minum air manis pagi2 tu...pastu pkul 10 break makan separuh meal dari yang makan pagi tu..tengahari 1-2 makan balik full meal, pkul 4-5 half meal...pkul 7-8 full meal dan tengah malam amik sedikit kudapan takut pagi esok perut mengalami kelaparan...paham???

2. Senaman depan tv pun boleh...tengok drama malam2 kan, jangan tengokk je..lakukan pergerakan ringan dan berterusan...kalo drama satu jam, pastikan pergerakan tu dibuat selama satu jam...jangan berhenti...kalo lenguh duduh, bleh bangun dan smbung pergerakan...lenguh lagi, bleh baring dan sambung bergerak...gerakan kayuhan basikal ke, kuak lentang ke, suka hati korang laa...tp make sure buat setiap hari

3. Kene catat perubahan berat badan...yang ni penting..catat laa dimana pun..buku 555 ke atau di hp anda...2minggu skali timbang berat..dan kalo turun 100g sekalipun, jangan kecewa...ucaplah alhamdulillah..kerana itulah usaha anda..dan catatan tu pastikan dibawa bila buat pemeriksaan kesihatan lagi selepasnya..sebabnya kalo BMI masih diparas bahaya, kita boleh tunjuk yang kita dah berusaha mengurangkannya...in shaa Allag tak kene marah..hihihi

Tetapi...syaratnya, anda wajib buat perkara no 1 dan no 2. Barulah boleh nampak hasil di perkara no 3...

Renung-renungkan dan selamat beramal

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...