Oct 28, 2012

Salam aidiladha + siri update ekspress

Rasanya belum terlambat aku nak ucap salam aidiladha buat rakan2 blogger sume...smoga korban kita tahun ini diterima dan smoga kita semua diberkati yang Maha Esa...aminn

Raya pertama aku seharian duk rumah atuk...setiap tahun pun atuk buat korban..tahun ni pun tak terkecuali...alhamdulillah,walaupun masa singkat disebabkan raya pertama tahun ni jatuh pada hari jumaat,semua berjalan seperti dirancang...pukul 12 tghari semua dah settle...petang,aku dah gerak rumah mak mentua...mlm tu,sikecik tido rumah mak mentua aku...

Raya kedua ayah mentua plak buat korban...3bahagian daging tu mmg dah diniatkan nak buat akikah anak sedara cik hubby..dlm pkul 11 ramai laa yang datang majlis akikah...majlis selesai dalam pkul 2petang...dlm pkul 3,aku ngan cik hubby terus gerak ke rumah mak aku plak...rehat2 jap pastu gerak nak balik rumah...sikecik takmo balik plak...tinggal laa die rumah mak aku...jadinya semalam die tido rumah mak aku laa...huhuhu

Arini,pagi2 lagi cik hubby dah mengadu sakit kepala...ingatkan sakit sebab makan daging 2hari berturut2...demam rupanya...smpai saat ni belum gerak g mane2 pun sbb cik hubby demam...rehat laa dulu...aku pun penat jugak..sepagi duk potong daging...simpan siap2 dlm bekas2...senang nak masak nnt.hehe

P/s : tengahari ni masak ikan singgang jelah...muak tgk daging..hikhikhik
--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Oct 24, 2012

Ketam masak merah

Hohoho...tajuk dan gambar mmg untuk org mengidam..tp sory laa ye,sume dah masuk perut..hehehehe

Ari isnin aritu punya lauk ni...tak sempat nak update...bukan bz sangat pun..malas je sket..heheh...tgk ketam agak menarik dipasar,terus sambar sekilo...takyah tanye laa brape ringgit...sure la mahal kan?hehehe...3ekor je sekilo tau..bapak besar nye..hohoho...balik petang,terus masak...yumm...

Cara masaknye simple aje..ni laa ketam masak merah paling simple yang aku blajar(padahal blajar dengan mak mentua je)...blend 8 biji bawang merah dan 5 ulas bawang putih sampai lumat...tumiskan hingga bawang masak / nmpak kkuningan sket(kalau nak cantik,guna banyak sket minyak) pastu masukkan 5sudu lada lumat...masak hingga naik minyak...masukkan air asam jawa(secukup rasa) dan gula(juga secukupnya)...masak smpai mendidih...lebihkan sket air pun takpe...pastu masuk ketam(yang dah siap basuh dan potong)...biarkan masak dan sedikit kering...kacau sesekali...rasa lah...biasa ketam ni dah masin,kalau kurang masin,bleh lah tambah garam...kalo kurang manis,tambah gula...dah agak kering bleh lah tutup...siappp...

P/s : bukan tkat cik hubby makan tambah nasi,eryna pun menambah2...hehehehe....

Oct 22, 2012

Alasan je....

Alhamdulillah...syukur sebab masih diberi peluang menikmati hidup...

Mendung sungguh pagi ni..agaknya dah masuk musim dah..itu yang asyik ujan aje ni...sejuk hingga ke tulang...bangun pagi pun malas je rasanya...hehehe (org nya yang dah sedia pemalas...tu yang malas aje tu)

Dah 2hari ajar sikecik tu bangun awal pagi dan terus mandi...bukan ape,tahun depan dah masuk tadika...kalau tak ajar awal2,kecian laa cik hubby nak kejutkn dia pagi2...aku plak mmg pegi keje awal..hihihihi...semalam nampak lagi liat dia nak bangun...arini mcm ok sket cuma byak lagi lah alasannya...hikhikhik...dialog pagi tadi

Aku : eryna...bangun!!! Lewat dah ni...mandi cepat
Eryna : takmo bangun...eryna ngantuk laa
Aku : semalam dah janji nak bangun awal...cepat bangun...mandi!!

Aku pun ke dapur buat susu untuk eryna..siap susu,aku g kejut lagi

Aku : bangun lah...lewat dah umi ni...
Eryna : sejuk laa umi
Aku : umi buat air panas arini...tak sejuk laa...
Eryna : takmo panas....
Aku : ok2..umi buat suam...

Aku pun g siapkan beg aku sume..

Aku : ya Allah...tak bangun lagi...cepat laaaaaa!!!
Eryna : tak larat laa umi...
Aku : ok2 umi angkat

Siap angkat smpai depan bilik air...

Eryna : nak mandi dengan abah

Macam2 laa kamu ni eryna...selagi ada alasan dlm dunia ni bleh guna...sume kamu nak guna ye..hehehehe

P/s : khamis ni nak cuti ke tidak ye...
--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Oct 20, 2012

Berdua lebih baikk??

Hmm...ye ke berdua lebih baik?tiap2 minggu aku n cik hubby duk berdua...lebih baik ke?mcm tidak je...minggu lepas ayah long die ajak tido rumah...minggu ni plak tido rumah mak aku...hmm...since dah tak BF ni...si eryna ni asyik laa kene import..bukan aku saje nak eksport...huhuhuhu

Ada yang kate,syoklah tinggal berdua..bleh rehat sket...hmmm...rehat la sangat..aku rs mcm biasa aje...keje tetap wajib buat...gerak situ gerak sini...tetap kene pegi...huhuhuhu...tang mane lah agaknye yang dikatakan syok ye?

Ada yang ckp,honeymoon ajelah bila berdua ni...honeymoon apenye?cik hubby tu asyik keje aje...siang malam...keje mengalahkan doktor...doktor ada jugak time off...ni asyik oncall aje...kalo pukul 8mlm ada call,pkul 9mlm sibuklah nak gerak g keje...honeymoon apenye kalo gitu kan?

Tp yang paling aku tak bleh terima kalo org ckp dah bleh tambah lagi koleksi...lagak nye mcm bleh beli kat pasar aje...kalo lah aku bleh beli,dah setahun kot anak no 2 aku tu...hikhikhik...bukan tanak...mungkin belum rezeki..kan?always think positive...

P/s : mlm ni bertiga...cik hubby sibuk tgk bola...mls nak layan bola...jadi,gunakan masa sebaiknya berdua dengan sikecik tu..hihihihi
--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Oct 18, 2012

Waktu senang dan waktu susah

Hidup ini umpama roda...ada masa kita diatas..dan ada masanya kita dibawah...always set dlm kepala tu begitu...kene ada mind set ni...sebelum tido kene ingat..bangun tido pun kene ingat...sentiasa ingat supaya sampai masa susah kita,insyAllah ada org yang membantu...

Pernah satu masa, aku tanya pada mak... "Mak,setiap kali org sekeliling kita susah,kita sentiasa cuba ada untuk mereka tapi kenapa setiap kali kita susah,diorg tak datang pun membantu" mak aku jawab simple... "Kita bantu org dengan ikhlas...insyAllah pasti ada org yang bantu...tak semestinya org yang kita bantu itu yang akan bantu kita..tp org yang diutuskan oleh Allah kepada kita waktu tu"

Betul jugak kan?sbb tu,jgn sesekali mengeluh berkata "dulu dia susah,aku tolong tp bila aku susah,dia tak tolong pun" sebabnya mungkin bukan dia org yang akan bantu kita pada waktu itu...dia bukan yang terbaik untuk kita pada waktu itu..sabar dan berdoa lah...insyAllah dipermudahkan segala urusan... ^^

Aku amat2 puji sikap mak aku yang satu tu..walau org sekeliling tak hargai apa yang dia cuba bantu,dia tetap akan bantu..walaupun org tu menyakitkan hati dia,dia cuma akan kata "takpe lah...ni hari dia..mane tau smpai masa nanti hari kita...kita bantu apa yang termampu" mampukah aku pupuk sikap sebegitu??tak boleh kot..sekali dua mungkin ok..tp kalo dah banyak kali,mmg tak sanggup wooo...time dia susah sibuk lah cari kita nak bantu...bila kita susah plak,langsung tak amik tau...silap besar hokay buat gitu kat aku..aku ingat sampai bila2 wooooo...hahahaha

Taktau lah...rasanya bila dah masuk zaman aku ni,tak boleh dah kot pikir hal org..kene penting diri sendiri dulu..ape2 hal pun,fikir hal sendiri dulu..baru fikir hal org...kecuali keluarga rapat..contohnya mak,ayah,adik beradik...lain dari tu,lambat sket lah baru bleh fikir..hikhikhik...

P/s : pendapat plzzzzzz

Dalam hati ada taman

Sminggu ni rasa bahagia aje...hopefully perasaan gembira ni panjang laa..hehehe....knape?nnt lah kalo berita gembira ni mmg jadi milik aku,aku akan ceritakan..insyAllah...doa2kanlah ye...

Dah masuk hari terakhir kerja minggu ni...lagi satu minggu untuk aidiladha...sape buat korban tahun ni?aku tak buat...tak pernah buat pun...ntahlah..dulu2 mak aku tak kasi...tak tau kenapa...lepas kawen ni plak,takde kesempatan lagi...smoga ada kesempatan aku tahun2 hadapan..aminn

Gambar diatas tiada kene mengena dengan entry...tp yang pasti mereka berdua sentiasa membuatkan dalam hati aku ada taman...^^

P/s : smoga kita semua dalam lindungan Yang Maha Esa sentiasa...aminnnn
--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Oct 17, 2012

Melalui email

Second attempt....tensen hokay guna app yang mengarut ni...penat2 menulis tetiba hilang gitu je entry...then terus malas nak menulis..hikhikhik...

Harini siapa yang puasa sila angkat tangan...aku tak puasa pun...harini kan 1 zulhijjah dah...hujung minggu depan dah nak aidiladha...alhamdulillah kerana kita masih lagi diberi peluang untuk menikmati nikmat hidup didunia ni...

dh nak abis tahun dah...ape lah perubahan yang ketara yang ada ye?kalau aku ni,yang paling nmpak of coz lah pebih pemalas..malas nak update blog...selalu salahkan apps adroid ni..tp pada hakikatnya,aku ni yang malas..hahahah...tp keje lain masih seperti dulu..cuma malas berbelog aje..hahaha...

Yang terbaru, cuba teka gambar ni....aku mmg jakun weh..tak penah tgk bunga ni..terus snap gambar...jakun kan?ni gambar hasil dari kebun kecil aku...hihihihihi...bleh teka tak?kalo nak tau,inilah bunga buah limau purut...aku tak penah tgk...biasa tgk buah limau purut je...hahahaha

P/s : sape rindu aku ye?heheheeh
--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Testing


--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...