Oct 24, 2012

Ketam masak merah

Hohoho...tajuk dan gambar mmg untuk org mengidam..tp sory laa ye,sume dah masuk perut..hehehehe

Ari isnin aritu punya lauk ni...tak sempat nak update...bukan bz sangat pun..malas je sket..heheh...tgk ketam agak menarik dipasar,terus sambar sekilo...takyah tanye laa brape ringgit...sure la mahal kan?hehehe...3ekor je sekilo tau..bapak besar nye..hohoho...balik petang,terus masak...yumm...

Cara masaknye simple aje..ni laa ketam masak merah paling simple yang aku blajar(padahal blajar dengan mak mentua je)...blend 8 biji bawang merah dan 5 ulas bawang putih sampai lumat...tumiskan hingga bawang masak / nmpak kkuningan sket(kalau nak cantik,guna banyak sket minyak) pastu masukkan 5sudu lada lumat...masak hingga naik minyak...masukkan air asam jawa(secukup rasa) dan gula(juga secukupnya)...masak smpai mendidih...lebihkan sket air pun takpe...pastu masuk ketam(yang dah siap basuh dan potong)...biarkan masak dan sedikit kering...kacau sesekali...rasa lah...biasa ketam ni dah masin,kalau kurang masin,bleh lah tambah garam...kalo kurang manis,tambah gula...dah agak kering bleh lah tutup...siappp...

P/s : bukan tkat cik hubby makan tambah nasi,eryna pun menambah2...hehehehe....

2 comments:

Wan Nurhidayati said...

sedapnye Bie..

Sabihah said...

hihihi...hingga jilat jari...nnt angah balik terus beli ketam ye..yum yum

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...