Jan 5, 2015

5 cara MUDAH; mengawal nafsu MAKAN

wahhh…wahhh…wahh…

Exited tak?? Entry pertama tahun baru…bukan korang je teruja ni..bee yang nak cerita pun rasa, perghhhh…exited nak share dengan anda semua cara terbaik untuk mengawal nafsu makan..

1. Air… Sepanjang Hari

Air kosong boleh mengurangkan keinginan terhadap makanan dan minuman bergula. Malah, air kosong tidak mengandungi gula dan tidak akan membuatkan berat badan anda bertambah..atas sebab ini jugaklah bee bawak sepanjang masa air kosong ni…

10858481_10205559028238168_4546072452392664752_nbekalan bee setiap hari 

2. Buah Epal!

Epal besar membekalkan 5g serat. Disamping itu gula epal juga tidak mempengaruhi kandungan gula dalam darah berbanding kanji - dan jika ada pilihan, pilihlah epal hijau. Kandungan gulanya juga lebih rendah

apple psst..yang ni, bee pun tengah cuba amal…setiap kali beli epal hijau, kononnya nak makan sebiji sehari…bertahan 3hari je..pastu kecut terus dalam fridge tu…hahahah

3. Jangan Skip Sarapan Pagi.

Sarapan pagi itu memang penting. Dengan meninggalkan sarapan, gula dalam darah anda akan menurun dan boleh menyebabkan kelesuan dan nafsu untuk makan secara berlebihan. tapi ingat, walaupun wajib amik sarapan, jangan lah makan sarapan berlebih2..cukup dengan satu hidangan kecil..3-4 jam selepas itu, amik lagi makanan dengan hidangan kecik..INGAT!!! Ambil  5–7 hidangan setiap hari..hidangan kecil ye

 

4. Protin Baik Utk Anda!

Protin bukan sahaja mengenyangkan malah boleh membantu mengawal keinginaan terhadap karbo. Bagi yang ingin menurunkan berat badan dan mengawal selera boleh meningkatkan pengambilan kalori protin harian sebaynak 25%. Sekiranya anda mengambil 80g sebelum ini, tambahkan kepada 100g sehari.

Tapi pastikan ia sumber protin yang bersih. Elak dari makanan protin berlemak. Sebagai contoh; dada ayam adalah jauh lebih baik berbanding paha atau kepak ayam..

Dalam kes ni, bee suka amik protin soya..nak lagi senang, telan je ENERGIZING SOY PROTIEN ni haa…kenyang dan sedap!!

images 

5. Suplemen Membantu!!

Terdapat pelbagai makanan tambahan yang boleh bantu mengurangkan nafsu makan, antaranya:

  • Asid Amino : Tyrosine, Phenylalanie, GABA, Tryptophan & glutamine bantu dalam membekalkan pengeluaran bahan kimia pada otak yang boleh memodulasi emosi dan nafsu.

(ESP membekalkan anda dengan 9 asid amino perlu yg tak dapat dihasilkan oleh badan. Ia juga terbukti dengan ujian klinikal mampu mengekalkan paras gula yg normal dalam darah dan memberi manfaat tenaga berpanjangan.)

  • B-Kompleks: Penting dalam pembentukan cecair kimia pada otak dan selalunya kurang di dalam diet kita.
  • Mineral: Kromium, magnesium & kalsium bantu kawal nafsu makan.
  • Multi- vitamin: Boleh membantu anda tidak terlalu lapar. Kebanyakkannya mengandungi Vitamin B dan mineral.

(Jangan tak tau, Shaklee menawarkan VITALEA yang merupakan multivitamin dan multimineral yang terbaik dan pertama didunia..dengan satu harga, anda boleh dapat 2 kebaikkan)

Bukan senang ye nak mengawal nafsu yang dah menjadi kebiasaan atau org kate dah jadi tabiat pun. tapi apa salahnya kalo kita cuba buat perubahan yang kecil dulu untuk mendapat hasil yang besar…sikit2 lama2 jadi bukit ^_^

1415509934937Nah amik, belanja gambar sikecik minum MEALSHAKES sekeping..budak ni tak boleh tengok umi ke abah ke minum air susu, sibuk mintak susu dia…UMI ni PEM**AS sket nak buat susu dia..sebabnye nanti jadi mcm ni!!

10884893_10205765311835129_1524051526_n ^_^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...