Dec 21, 2010

Solok / Sarok

korang penah dgr tak nama mkanan ni?biasa glemer dengan nama solok lada laa…biasa org mkn dgn ns putih / ns kerabu…tp kali ni, resepi aku blajar dgn mak mentua…jd bukan laa buat solok lada…namanya cuma solok sbb tak masukkan dlm lada yang besar2 tu…hehehe

ni gmbarnya….

dec 019

pelik tak?berkuah…ni pun kali pertama laa aku mkn solok yang berkuah…hehe…biasa yang ada kat kedai tu sume yang letak dlm lada pastu kukus….

ni ada satu lagi gmbr…

dec 020

yang ni bergoreng…hehe…jgn pelik ye…nnt aku bg resepi…senang je bahan2 nye…

isi ikan (aku guna ikan selar..nak guna kembung/selayang pun bleh)

kelapa parut(cantiknya kalo guna isi putih je)

bwg merah

lada hitam

garam + gula + air asam jawa(sket je)

santan cair(untuk kuah)

cara2 buat solok

  1. tumbuk lada hitam bersama bwg merah(aku guna bwg merah yang aku dah siap2 mesin)
  2. masukkan isi ikan dan kelapa parut..tumbuk lg smpai agak2 lumat
  3. air asam jawa sket(ni bukan untuk rs masam ye..tp untuk buang hanyir ikan je-jd jgn letak byk…skeeeettt je)
  4. masuk garam dan gula secukup rasa….

untuk berkuah

  1. letak santan cair + garam + gula + bwg besar(belah 4) atas api sederhana
  2. nampak dah agak panas tu, bulat2 kan solok tadi, pastu masuk je dlm kuah…
  3. jgn lupe slalu kacau kuah ye..nnt santan jd tak cantik kalo tak kacau(org trg panggil serawa)hehehe
  4. rasa laa..pastu siap

untuk goreng

  • bulat2kan solok td, pastu goreng je dlm minyak panas..hehehe….

bahan2 diatas adalah agak2 je..aku letak kelapa parut tu last skali so, bleh agak laa smpai adunan(btul ke perkataan ni) bleh kepal2 dengan tgn..jgn terlalu cair / terlalu keras..ok??

dah siap…bleh mkn..hehe…cik hubby aku suke sgt mkn ni…aku buat 10ekor ikan aritu…abih licin…hahahah

Sabihah : slalu nye bile tanye kawan2 cane nak buat solok ni, mesti jawapan diorg, beli je kat kdai…bile aku buat, tgk cik hubby mkn dgn seleranya, aku puas ati..letih sket pun takpe…^_^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...