Mar 28, 2011

Penyakit Musim Hujan

sape2 yang tak suke baca cite muntah berak, jgn baca k?kang tak pasal2 korang muntah bc entry ni…
kalo dulu, sblm kawen, selalu sgt dgr org2 sebut musim hujan sebagai musim mengawan…korang penah dengar tak??hehehe…
sekarang, bile dah ada anak, musim hujan jd musim demam…kite yang dah besar ni pun kdg2 demam jugak bile kene hujan…kalo kanak2 ni..apatah lagi kan??keciannn kalo tgk kanak2 demam…
arini aku tanak cite eryna demam…ni pun bleh dikire sbg penyakit musim hujan jugakk…keracunan makanan…agak2nye dlm mknan ape yang bleh jd racun bile musim hujan?ye betul…mesti laa dlm air…air paip tu…
selalunye peniaga2 yang jual air tepi jalan tu, guna air paip je nak buat air…air paip ni, kalo kite pegi amik yang dekat loji air tu, mmg bersih…bleh minum terus k?aku tau ni pun sbb ayah aku dulu jaga loji air untuk Syarikat Air Terengganu ni…jd, selalu jugak laa aku tanye pasal2 air nih..heheh
nak jd cerita, ari sbtu baru2 ni, aku pegi laa beli air jagung kat gerai tepi jalan tu…aku minum, eryna pun minum…cik hubby tak minum sbb die tak bleh minum…die kan sakit..mane bleh minum ais..hehehe
belum smpai rumah eryna dah lembik smacam je..aku tanye “nape eryna??” dia jawab “toh mi…toh” aku tak paham sgt masa tu…tp tak lama tu, die muntah dgn byknye…baru laa aku phm…die nak bgtau die nak muntah…kecian sgt..aku pun kene jugak..tp tak seteruk die…ye laa..budak2..perut die tak mcm perut kita kan??
aku tak penah tgk eryna mcm tu…kalo die demam skalipun, die takde laa smpai tak larat gitu..ni smpai tanak ape2…minum susu je..tu pun muntah balik…die tak makan ape2 pun muntah lendir..mmg aku tak tahan tgk die…bukan die yang nangis bile muntah..aku yang menitis air mata…tak smpai ati woo tgk anak kene cmtu..
bile aku jumpe doktor, baru aku tau, rupa2 nye bile musim hujan ni, mmg musim org muntah berak…keracunan air…
semalam plak, aku terpaksa amik MC sbb aku kecian kat eryna nak anta pegi Taska…jd, semalam aku seharian dgn eryna kat rumah…mcm2 kami makan bile dah baik dari keracunan tu…tgk die makan barulaa ati aku rs senang sket…alhamdulillah…
p/s : jgn kite ingat anak dh besar, kita bleh bg die mcm2..kene sentiasa ingat dan waspada…^_^

1 comment:

YAYA AZURA said...

kesiannya eryna...
gara-gara air jagung..camne ek kat jepun Bie..air pun dah tercemar kena radiasi..

ada tag utk bie..:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...