Jul 22, 2011

Penyejuk mata, penawar hati

Eryna...


Smoga kamu sentiasa jd pnyejuk mata dan penawar hati umi dn abah...umi n abah sentiasa syang kamu..sesekali marah tu bukan saje nk marah tp kamu sungguh nakal skrg...selalu buat umi geraaammm sgt..huhu

Aritu,aku ada berbual dgn seorg ustaz...tgh2 berbual,ustaz tanya kn nama sikecik ni

Aku: nama dia eryna firzanah ustaz..knape?

Ustaz: ape maksudnye?

Aku: sy pun kurang ariff jugak tp yang dlm buku laa ckp ; eryna is cantik dan firzanah is cerdik pandai

Ustaz: sy cuma btanya sbb sy tak pernah dgr firzan sbg cerdik..

Aku: knape ustaz tanye?ada ape2 yang sy tak tau ke?

Ustaz: takde ape2.cuma skrg ni sy byk tgk buku2 himpunan nama ni byk yang terpengaruh dgn nama2 barat..tak salah maksudnye tp perlu diselidiki jugak maksud tersiratnya

Aku: mksud ustaz?nama2 dlm buku tu ada yang double meaning ke?

Ustaz: sy bg contoh cerdik...kalo yang biasa dgr,sifat nabi cerdik is fatonah..padahal byk lg perkataan lain yang bmaksud cerdik pandai...tp knape Allah pilih pkataan fatonah?sbbnye fatonah ni cerdik untuk kebaikkan..bukan setakat cerdik untuk kbaikkan diri sendiri tp untuk org sekeliling jugak...

Aku: jd ada jugak nma2 yang maksudnye cerdik pandai untuk pkara2 yang kurang bmanfaat?begitu maksud ustaz?

Ustaz: betul...contohnye (aku dah lupe nama ape yang ustaz tu sbut) mksudnya cerdik juga..tp cerdik licik..dia pndai menipu..cerdik bab belit2...

Aku: jd ustaz mane kita nk tau mksud tsirat ni?sy pun tak belajar bahasa arab ni ustaz?

Ustaz: hmm...yang ni,sy pun tak boleh tolong..cr laa sesape yang boleh membntu... :))

Ape pendapat korang?rupanye,byk lg yang aku tak tau ni..nak pilih nama untuk anak pun belum pass lg...ya Allah...aku mohon supaya jauhkan keluarga kami dari mala petaka...aminn

P/s : smoga kita semua sentiasa dlm lindunganNya




posted from Bloggeroid

2 comments:

Daddy Ziyyad said...

Dalam kontek cerdik tu, betul Allah gunakan fatonah utk gambarkan sifat Nabi. Tapi saya rasa tak salah kalau kita gunakan juga bahasa yang membawa maksud yang baik/atau tetap bermaksud cerdik.

Yang saya faham, bagilah nama anak dgn nama yang baik, yang membawa maksud yang baik. Allah tak suruh pun kita bagi nama MESTI dalam bahasa Arab..Ini yang masyarakat Melayu Malaysia selalu keliru.

Maaf cakap, sesetengah ustaz/ustazah (bukan semua ya), terlalu jumud minda, padahal Islam itu luas skopnya..dan memudahkan.

Sabihah said...

Tu laa daddy ziyyad kan?betul jugak..sy pun tak brani nak kate ape2..sbb sy pun kurang ariff..huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...