Aug 15, 2011

Nasi lomak buah bidara



Semalam punye menu was nasi lomak..aku tak pernah masak nasi lemak secepat tu...kelam kabut tau..tp biasa nya,kalo yang nak cepat ni lagi sedap dr yg penah buat..hohoho (masuk bakul angkat sendiri)

Balik keje dah pkul 5..oleh sbb cik hubby request nasi lomak + ayam goreng, tpaksa laa ke pasar skejap..cr santan n ayam...santan dlm freezer tak best buat nasi lomak..ye tak?hehehe

Smpai rumah je dh dekat 630...ada sejam je ms nak buat semua...agk2 sempat tak?hahaha..

Mula2 keluarkan ikan tenggiri dulu dr frezer,pastu basuh beras,masak nasi...pegi solat asar dulu(gile lambat solat semalam) siap solat,tumis bawng lada...smentara tu, basuh ayam...perap ayam dengan garam kunyit dulu...elok2 siap perap ayam,smbung masak kuah tumis..masukkan air asam jawa,biar je die mdidih...bile ikan dh defrost,kukus ikn dulu...hehe..

ms kukus ikan,kuah tumis td dah kering dan pekat..tutup gas dulu..hehe...smentara tunggu ikan siap kukus,gorng ayam yang di diperap td (mcm rncngan masak masak plak)hahaha

Siap kukus ikan,bukak gas blik masukkan dlm kuah tumis...masuk air sket,letak garam gula...siap...nasi n ayam pun dah siap msa ni..tgk jam ada masa 10minit lagi,goreng bilis...hahaha

Siap lah sudah nasi lomak sejam ku...haha...cuma kurang satu je,telur lupe nk rebus..hehe...takpe laa...yang penting siap..kan?

Eryna makan banyak..die mmg suke mkn nsi lomak ni...faveret laa kononnye..hehe...cik hubby pun suke jugak...heheh


P/s : arini cik hubby bbuka kat hotel felda...aku?hmmm...dirumah jelaaaaaa

Posted via Blogaway

8 comments:

azzey said...

stil sempat g pasar lagi ye...anyway npk sedap nasi lemak tu..:)

Daddy Ziyyad said...

buah bidara nya takde....:P

memang cepat dan tangkas ! hehe

Sabihah said...

Azzey : tak sgka jugak smpat masak smua tu..bila dah duduk dimeja,baru perasan sempat jugak siap..hehe

Sabihah said...

Daddy Ziyyad : heheh..takde buah bidara...huhuh

fariha said...

cekap n tangkas. hehe.
i dah lama tak masak2 ni since preggy lagi. kelmarin je masak bubur nasi.

M a W a D D a H said...

sedapnya tgk nasi lemok mung...bile aku nok merasa nie...

Sabihah said...

Fariha : heheh...

Sabihah said...

Mawaddah : nnt datang raye rumah aku...hokay?hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...