Sep 9, 2011

Mee rebus + jeruk cili



Menu berbuka puasa untuk ari ni...simple je...cukup laa..alhamdulillah...aku suke buat mee rebus ni sbb eryna pasti mkn byk..cik hubby pun suke..kalo dah sume org suke,aku tak teragak2 nk masak byk..heheh

Meh aku kongsi sket resepinye

Bahan tumis:

5 ulas bwg putih - titik

1 biji bwg besar

Bahan2:

Mee kuning - celur dan toskan

3biji telur

Serbuk lada hitam

Serbuk lada sulah

Udang- byk mne nak letak..suke hati k?

Air

Garam

Sawi*

Lobak merah*

Bunga kobis*

Putik jagung*

Tomato*

*ikut suke byk2 mane..potong...

Cara:

1. Tumis bahan tumis smpai agak kekuningan...masukkan udang yang siap dibersihkan(aku suke buang kulit udang dulu..senang nk mkn).goreng smpai udang masak

2. Masukkn air secukupnya...masukkan serbuk lada sulah,serbuk lada hitam dan sayur(kecuali daun sawi n tomato)

3. Dah mdidih tu, masukkan garam secukup rasa...pastu pecahkan telur...pastikan telur kuning tak hancur..kalo tak,tak cantik laa..hehe

4. Last...masukkan daun sawi n tomato..

5. Bile nak mkn baru cmpur dengan mee yang dah dicelur..baru la mee tu tak kembang.k?

Untuk cili jeruk plak :

Cili - potong nipis2

Cuka

Garam

Gula

1. Cmpur semua bahan..tunggu smpai garam dan gula sume hancur..dah siapp

P/s : gigih aku menulis resepi mlm ni..kihkihkih

Posted by sabihah

1 comment:

Daddy Ziyyad said...

Eh, sama lah kita..my wife pun buatkan mee rebus jugak hari ni :)

Yg tak samanya ialah, saya tak puasa..keh keh keh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...